آیا درمان پارکینسون با tDCS ممکن است؟

پارکینسون یکی از بیماری‌های عصبی است که معمولا در سنین پیری خود را نمایان می‌کند. این بیماری، بعد از آلزایمر، دومین بیماری عصبی شایع در بین افراد است. فرد مبتلا به پارکینسون، به مرور زمان توانایی‌های حرکتی خود را از دست می‌دهد و اگر درمان مناسبی برای آن انتخاب نشود، پس از مدتی فرد به طور کامل همه توانایی‌های حرکتی خود را از دست می‌دهد.

بیماری پارکینسون (PD) یک اختلال عصبی است که به طور عمده بر نورون های تولید کننده دوپامین در یک منطقه خاص در مغز، به نام ماده سیاه اثر می‌گذارد. دوپامین نقش مهمی در تنظیم حرکت بدن دارد و کاهش آن کاهش می تواند علت بسیاری از علائم بیماری پارکینسون فرد مبتلا باشد.

علائم پارکینسون به تدریج شروع می‌شود و گاهی اوقات تنها با یک لرزش کوچک در یک دست، که فرد به سختی متوجه آن می شود، آغاز می شود. علاوه بر لرزش ها که بسیار رایج هستند، این اختلال معمولاً باعث خشکی یا کند شدن حرکت نیز می شود.

در مراحل اولیه بیماری پارکینسون ممکن است حالت چهره به میزان کم بیانگر این بیماری باشد.  ممکن است دست ها هنگام راه رفتن تکان نخورند.  ممکن است حرف زدن فرد  آرام یا مبهم شود.  علائم بیماری پارکینسون با پیشرفت بیماری و با گذشت زمان بدتر می‌شود تا حدی که فرد دیگر توانایی و کنترل روی هیچ حرکتی از بدن خود را ندارد.

علارغم تحقیقات زیادی که روی این بیماری صورت گرفته است، همچنان دلیل اصلی بروز آن مشخص نشده است؛ با این حال، برخی از پژو‌هش‌ها عامل ژنتیک و وراثت را در ابتلا به پارکینسون موثر می‌دانند. همچنین، کاهش دوپامین در یک منطقه خاص مغز نیز می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

یکی از نکات مهم در مواجهه با بیماری پارکینسون، درمان سریع و به‌موقع آن است. شما باید با مشاهده علائم اولیه بیماری پارکینسون و پیش از آن که علائم پارکینسون زیاد شود، به دنبال درمان آن باشید تا مانع از از بین رفتن بیشتر نورون‌های مغز شوید. متاسفانه، تاکنون هیچگونه درمان قطعی و پیشگیرانه‌ای برای پارکینسون پیدا نشده است؛‌ با این حال، برخی از روش‌های درمانی و داروها می‌تواند روند شدت علائم را کند یا متوقف کند که اگر این درمان زود شروع شود، می‌توان تا حد زیادی جلوی پیشرفت علائم پارکینسون را گرفت و مانع از بین رفتن توانایی‌های حرکتی، گفتاری و به طور کلی زندگی نرمال فرد شد.

در این نوشته از کلینیک نوروتراپی دارینه، بهترین مرکز نوروتراپی تهران، قصد داریم درباره بیماری پارکینسون و علائم آن صحبت کنیم و در ادامه روش‌های درمان پارکینسون را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم آیا روش‌های نوروتراپی مثل درمان tDCS روی درمان پارکینسون و کاهش علائم آن موثر است یا خیر. اگر شما یا اطرافیانتان هم به نوعی با بیماری پارکینسون درگیر هستید، توصیه می‌کنیم که در ادامه این نوشته جذاب با ما همراه باشید.

یکی از روش‌هایی که به کنترل علائم و درمان بیماری پارکینسون کمک زیادی می‌کند، روش tDCS است. در این روش، با وارد کردن شوک کوچک به مغز، می‌توانیم فعالیت‌های مغزی را به صورت نرمال در بیاوریم و با تحریک مغز او را به ترشح دوپامین تشویق کنیم. کلینیک نوروتراپی دارینه، بهترین مرکز نوروتراپی تهران، امکان درمان tDCS با کمک جدیدترین دستگاه‌ها و همچنین زیر نظر بهترین نوروتراپیست را برای شما عزیزان فراهم کرده است. شما می‌توانید از طریق لینک زیر برای جلسه tDCS در کلینیک نوروتراپی دارینه، بهترین مرکز نوروتراپی غرب تهران، وقت رزرو کنید.

علائم پارکینسون

علائم پارکینسون می‌تواند برای هر فرد و در هر مرحله از این بیماری متفاوت باشد. معمولا علائم اولیه پارکینسون بسیار جزئی هستند و ممکن است که در حد لرزش دست خود را نمایان کنند؛ اما در صورت بی‌توجهی به آن و عدم شروع درمان پارکینسون، این علائم پیشرفت کرده و تشدید می‌شوند تا حدی که فرد توانایی گفتار و حرکت کامل خود را از دست می‌دهد و حتی نمی‌تواند پلک خود را تکان دهد. در ادامه، مهم‌ترین و رایج‌ترین علائم پارکینسون را با هم بررسی می‌کنیم:

لرزش

لرزش جزو اولین و ابتدایی‌ترین علائم پارکینسون به شمار می‌آید. لرزش اغلب با دست‌ها و انگشتان دست شروع می‌شود و خود را نمایان می‌کند. ممکن است لرزش در هنگام استراحت وجود داشته باشد.

حرکت آهسته (برادی کینزی)

بعد از مدتی از شروع بیماری پارکینسون، به مرور، حرکات فرد کندتر می‌شود. ممکن است که فرد کندتر راه برود و قدم‌های کوتاه‌تری بردارد. همچنین انجام کارهایی مثل بلند شدن از روی صندلی یا بالا رفتن از پله برای فرد سخت‌تر شود.

سفتی عضلات

سفتی عضلات یکی دیگر از علائم پارکینسون به شمار می‌رود. سفتی عضلات می تواند در هر قسمت از بدن رخ دهد. عضلات سخت می تواند دردناک باشد و دامنه حرکت را محدود کند.

اختلال در قامت و تعادل

فرد می تواند قامت خمیده پیدا کند یا ممکن است دچار مشکل تعادل شود.

از دست دادن حرکات اتوماتیک

ممکن است توانایی انجام حرکات ناخودآگاه از جمله چشمک زدن، لبخند زدن یا حرکت دست‌ها هنگام راه رفتن کاهش پیدا کند.

تغییرات تکلم و گفتار

تکلم ممکن است آرام، سریع، مبهم یا با تردید باشد و بیشتر حالت یکنواخت و بدون بالا و پایین های معمول را داشته باشد.

تغییرات نوشتار

نوشتن می تواند دشوار شود و دست خط فرد کوچک به نظر برسد.

آلزایمر یکی از بیماری‌های عصبی و شناختی نسبتا رایج در بین افراد مسن و سالمند است که متاسفانه تاکنون هیچگونه دارو و درمان قطعی برای آن یافت نشده است. فردی که دچار بیماری آلزایمر می‌شود، به مرور همه خاطرات و حافظه خود را از دست می‌دهد. آلزایمر می‌تواند تا حدی پیشرفت کند که فرد حتی خود و اعضای خانواده‌اش را نیز به یاد نیاورد.

دلایل ابتلا به بیماری پارکینسون

دلایل ابتلا به پارکینسون همچنان مشخص نیست؛ اما تحقیقاتی که در سال‌های اخیر روی این بیماری و افراد متبلا به پارکینسون صورت گرفته است، نشان می‌دهد که فاکتورهای زیر روی ابتلا به پارکینسون موثر هستند‌:

  • ژنتیک
  • عوامل محیطی مثل قرار گرفتن در معرض برخی از سموم
  • رژیم غذایی

درمان پارکینسون

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، هیچگونه درمان قطعی و مشخصی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد؛ با این حال، برخی از روش‌های درمانی روی کاهش و کنترل علائم پارکینسون موثر هستند. در ادامه برخی از روش‌هایی که به کنترل و درمان پارکینسون کمک می‌کنند را با هم بررسی می‌کنیم:

روش‌های درمان دارویی

دارو درمانی یکی از ابتدایی‌ترین روش‌های کنترل و درمان پارکینسون به شمار می‌رود. داروهای مختلفی برای کنترل و جلوگیری از پیشرفت بیماری پارکینسون وجود دارد که به فرد در کنترل و مدیریت حرکات و راه رفتنش کمک می‌کند. اغلب داروهایی که برای درمان پارکینسون استفاده می‌شود، باعث افزای دوپامین یا جایگذینی آن می‌شود.

جراحی

یکی از روش‌های پرریسک درمان پارکینسون، روش جراحی است که معمولا به دلیل ریسک بالایی که دارد، در شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش، پزشک یک الکترود را در قسمت خاصی از مغز بیمار قرار می‌دهد که به یک ژنراتور که در قفسه سینه در نزدیکی استخوان ترقوه کار گذاشته شده است متصل می‌شوند. این الکترود، ایمپالس‌های الکتریکی را به مغز شما وارد می‌کند که می‌تواند باعث کاهش علائم پارکینسون شود.

تحریک الکتریکی مغز (tDCS)

یکی دیگر از روش‌هایی که به کاهش علائم پارکینسون کمک می‌کند، روش tDCS است. در این روش، الکترودهای مخصوصی روی نواحی مختلف سر قرار می‌گیرد و یک شوک الکتریکی کوچک، در حد ۳ میلی آمپر به سر وارد می‌شود. این شوک به قدری کوچک است که تقریبا فرد چیزی جز یک سوزش ساده در ناحیه سر حس نمی‌کند؛ اما می‌تواند مغز را تحریک کند و باعث کاهش علائم پارکینسون شود. از آن جایی که این روش نسبت به روش جراحی کم‌ریسک‌تر و راحت‌تر است، در اغلب موارد پزشکان آن را توصیه می‌کنند.

روش تی دی سی اس یا تحریک الکتریکی مغز، یکی از جدیدترین و موثرترین روش‌ها برای درمان پارکینسون است. در این روش، یک جریان الکتریکی کوچک به مغز وارد می‌شود تا مغز بتواند دوباره امواج مغزی را تنظیم کند. نکته بسیار مهم در مورد این روش درمانی این است که حتما باید زیر نظر یک نوروتراپیست متخصص انجام شود. این روش بسیار حساس بوده و محل دقیق قرار دادن الکترودها روی سر می‌تواند روی درمان تاثیرگذار باشد؛ پس اگر قصد انجام درمان افسردگی با تی دی سی اس را دارید، حتما این کار را در مرکز نوروتراپی معتبر و زیر نظر نوروتراپیست متخصص انجام دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *